Jeżeli próba komunikacji nie przynosi pożądanego efektu, zazwyczaj instynktownie obwiniamy osobę, do której adresujemy wypowiedź. „Ona mnie w ogóle nie słucha". „Przecież ma to napisane czarno na białym". Nawiązując do poprzedniej przenośni możemy powiedzieć, iż każdy z nas zakłada, ze jego mapa jest taka sama jak mapa jego rozmówcy. Przekaz odzwierciedla ten błąd w rozumowaniu, nawet jeżeli został sformułowany w sposób możliwie najprostszy i jednoznaczny. Komunikacja obejmuje nie tylko wypowiedź werbalną, ale także ton głosu, mimikę i gesty, które zdradzają uczucia, postawę i przekonania mówiącego (tj. jego własną mapę). Nic zatem dziwnego, ze tyle prób nawiązania porozumienia kończy się niepowodzeniem.
Zalecane podejście do aktu komunikacji polega na potraktowaniu negatywnej reakcji
rozmówcy jako sygnału, iż należy skorygować postępowanie (jeżeli zachodzi taka potrzeba - nawet wielokrotnie), by osiągnąć pożądany efekt. Przyjęcie takiego punktu widzenia pozwala wyeliminować emocje i skoncentrować się na celu komunikacji. Jest to czasochłonna metoda prób i błędów, nakłada ona zarazem brzemię odpowiedzialności na nadawcę przekazu, jednak poniesione wysiłki nie będą zmarnowane. Proces komunikacji jest tylko jednym ze środków do celu; można go zmienić lub zastąpić innym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami. Jednak chwila zastanowienia nad sposobem porozumiewania się z innymi jest opłacalną inwestycją, ponieważ negatywne informacje zwrotne niewątpliwie okażą się w przyszłości przydatne.
Zatem bądź gotów na zmiany. Jeżeli pozostaniesz przy dotychczasowych wzorcach
postępowania, będziesz musiał poprzestać na dotychczasowych osiągnięciach!
Stopniowo nabywamy umiejętność skutecznego porozumiewania się z innymi. Uczymy się, co należy mowić i jak postępować, by osiągnąć pożądane rezultaty. Wkrótce staniemy się mistrzami sztuki komunikacji i osiągania wyznaczonych celów. Takie podejście do procesu porozumiewania się z innymi daje nam siłę i zapewnia jeszcze jedną możliwość wyboru, nie jesteśmy już uzależnieni od zróżnicowanych sposobów postrzegania i przekonań otaczających nas osób. Wraz z siłą przychodzi jednak odpowiedzialność za podejmowane działania i osiągnięcie tego, do czego dążymy. Miarą skuteczności komunikacji nie są zatem wypowiedziane słowa czy wykorzystane środki techniczne, lecz to, czy pożądany efekt został osiągnięty.
Obserwatorzy
O wszystkim , co w życiu może być ważne.
Oldis Mikst TV
Zmień swoje życie
Grunt to pewność siebie
Treść komunikatu określa reakcja odbiorcy
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
O mnie
Linki
Wyszukiwarki
Download
Archiwum bloga
-
►
2010
(204)
- ► października (13)
-
▼
2009
(163)
- ► października (6)
-
▼
lutego
(26)
- NAWYKI MYŚLENIA
- Czy to możliwe?
- ZMIANA SUBMODALNOŚCI
- STAN ALFA
- LISTA SUBMODALNOSCI
- DECYDOWANIE O WŁASNYM SAMOPOCZUCIU
- DOSTRAJANIE SIĘ DO „WEWNĘTRZNEGO OBRAZU
- Schemat ruchów oczu
- ROZPOZNAWANIE CUDZYCH PREFERENCJI
- ROZPOZNAWANIE WŁASNYCH PREFERENCJI
- POSŁUGIWANIE SIĘ ZMYSŁAMI WEWNĘTRZNYMI
- PRZEJMOWANIE KONTROLI NAD WŁASNYM UMYSŁEM
- ODDZIAŁYWANIE EMOCJI
- W JAKIM JESTEŚ STANIE?
- ROZPOZNAWANIE SWOJEGO SAMOPOCZUCIA
- POZNAJ SAMEGO SIEBIE
- PORZĄDKOWANIE CELÓW
- SPORZĄDŹ LISTĘ
- ZDOBYWCY I MARZYCIELE
- WYZNACZANIE CELÓW
- CZAS NA DECYZJE
- LEPSZA METODA PRZYSWAJANIA WIEDZY
- Porażki nie istnieją, są tylko informacje zwrotne
- Treść komunikatu określa reakcja odbiorcy
- Możliwość wyboru jest lepsza niż jej brak
- U podstaw wszystkich zachowań leżą pozytywne intencje
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz